1. Najskôr vyriešte právnu stránku podnikania
Aby ste mohli podnikať na internete, musíte svojmu e-shopu dať nejakú právnu formu. V zásade by ste sa mali rozhodovať medzi dvoma základnými možnosťami – živnostenským oprávnením a spoločnosťou s ručením obmedzeným. Súčasne by ste sa mali registrovať na správe sociálneho zabezpečenia a v zdravotnej poisťovni a to i keď máte bežný zamestnanecký pomer a e-shop je váš voľnočasový koníček.
Živnostenské oprávnenie býva pri štarte najjednoduchšie a najlacnejšie riešenie. Väčšinou vám postačí, keď si zriadite povolenie na živnosť „Maloobchodný predaj“. Pretože je to voľná živnosť, nemusíte dokladovať osvedčenie o svojej odbornosti alebo iné potvrdenia. Na živnostenskom úrade vyplníte jednoduchý formulár, zaplatíte poplatok a môžete sa rovno vrhnúť do podnikania.
Nevýhodou podnikania na živnostenské oprávnenie je, že ako živnostník ručíte celým svojim majetkom. Ak toto riziko nechcete podstúpiť, môžete si založiť alebo kúpiť spoločnosť s ručením obmedzeným.
Spoločnosť s ručením obmedzeným je najbezpečnejším riešením, ale vyjde vás trochu drahšie. Pripravte si nejaký počiatočný vklad a čas na väčšie papierovanie, ktorému sa tu bohužiaľ nevyhnete. Nebudete sa ale musieť strachovať o svoj majetok, pretože v prípade problémov ručíte len do výšky majetku spoločnosti.
Do začiatku podnikania býva lepšie zriadiť si jednoduchšie živnostenské povolenie, ale keď vám po čase obchody narastú, začnite uvažovať o spoločnosti s ručením obmedzeným.
TIP: Chcete mať vlastný obchod na internete ale netušíte kde začať? Prečítajte si náš článok Ako založiť e-shop.
2. Chcite responzívny dizajn
V dnešnej dobe si prezerá čím ďalej tým viac ľudí internetové stránky prostredníctvom svojho mobilného telefónu alebo cez tablet. A predpokladá sa, že tento trend bude i naďalej narastať. Určite preto chcite, aby bol váš web responzívny – tzn. optimalizovaný aj pre zobrazenie v mobilných zariadeniach.
Vďaka tomu sa rozloženie vášho e-shopu prispôsobí menšej obrazovke a pre majiteľa mobilných zariadení vytvorí užívateľsky prívetivé prostredie, v ktorom je radosť nakupovať. Okrem responzivity sa tiež zamerajte na množstvo produktov, ktoré plánujete vo svojom obchode ponúkať. Niektoré e-shopové riešenia majú obmedzené množstvo položiek, ktoré môžete spravovať. Ak by sa váš biznis rozrástol, mohla by byť obmedzená kapacita nepríjemne zväzujúca.
TIP: Základom prosperujúceho e-shopu je registrácia domény, ktorá vám hrá do kariet. Ak neviete ako by taká adresa mala vyzerať, prečítajte si náš článok Akú doménu vybrať?
3. Pri doprave platí, že menej je viac
Pri štarte podnikania by ste si mali tiež ujasniť, ako budete svoj tovar dopravovať k zákazníkom. Medzi radami, ako prevádzkovať e-shop, môžete nájsť odporúčania, že je dobré mať pestrú škálu dopravných možností, aby si každý zákazník mohol vybrať to najlepšie. Opak ale býva pravdou. Príliš mnoho variantov núti návštevníkov webu porovnávať a zvažovať jednotlivé možnosti. Mnohokrát u nich potom môže nastať rozhodovacia paralýza, kedy zdĺhavé vyberanie vzdajú a odídu nakúpiť ku konkurencii, kde je nákupný proces jednoduchší.
Je dobré, keď svojim zákazníkom ponúknete možnosť osobného odberu a k tomu maximálne dve prepravné spoločnosti – napríklad Slovenskú poštu, na ktorú sú ľudia v tuzemsku najviac zvyknutí, a k tomu jednu kuriérsku spoločnosť. Lepšie sa vám bude vypočítavať cena dopravy a u kuriérskej firmy môžete získať výhodnejšie podmienky a lepšie ceny za to, že často využívate ich služby.
Ochotne vám poradíme ako prevádzkovať e-shop, aj na čo si dať pozor
Ak chcete viac rád do začiatku, prečítajte si aj ďalšie články zo sekcie Ako na tvorbu webu. Alebo si všetko priamo vyskúšajte. V našej 14-dennej trial verzii nezaplatíte ani cent. Po jej objednaní získate e-shop na skúšku zadarmo. Sami si v ňom všetko jednoducho vyskúšate. Vďaka tomu lepšie zistíte, čo budete pre svoje internetové podnikanie potrebovať.