1. Prečo to robíte?
Najskôr by ste mali popremýšľať o tom, čo vás motivuje k založeniu vlastných stránok. Prečo chcete investovať svoj čas, energiu a peniaze práve do takéhoto projektu?
Tvorba webových stránok je beh na dlhú trať, aspoň ak má prinášať nejaký zisk (finančný či iný). Mali by ste mať preto silnú vôľu a pomerne veľkú motiváciu, aby ste to hneď pri prvých problémoch nezabalili. Internet je plný "pomníkov" vo forme neúspešných e-shopov a blogov odložených na neskôr „keď bude čas“. Nezaraďte sa medzi ne.
Niekomu pomáha, keď si hlavný dôvod svojho snaženia vytlačí a pripichne na nástenku alebo vpíše do svojho kalendára. Keďže vám budú dochádzať sily, môžete si pripomenúť, prečo to všetko robíte, a že vám to za to stojí.
2. Pre koho?
Mali by ste sa tiež zamyslieť nad tým, komu budú vaše stránky určené. Kto ich bude čítať alebo na nich robiť nejakú akciu (napr. registráciu alebo nákup, ak si plánujete založiť e-shop).
Odpoveďou by pritom rozhodne nemalo byť „všetci". To je totiž skoro to isté ako „nikto“. Cieľová skupina ľudí, ku ktorým chcete svoj obsah vysielať, je určite menšia. Napríklad detské oblečenie iste nakupuje i pár oteckov, oveľa častejšie ale pôjde o ženy medzi 20 a 40 rokov na materskej dovolenke. Blog o novinkách zo sveta herného priemyslu bude sledovať určite viac teenagerov ako seniorov.
Ak si uvedomíte, pre koho webové stránky tvoríte, budú sa vám lepšie vytvárať. Podobu webu prispôsobte ľuďom, ktorí na neho majú chodiť. Môžete si predstaviť napr. niekoho zo svojich priateľov alebo príbuzných a grafiku, texty a ďalšie náležitosti mu tvoriť na mieru.
3. Aký je váš cieľ?
Chcete ostatných zabávať, vzdelávať, inšpirovať alebo im ponúknuť niečo, čo inde nezoženú? Alebo by ste radi budovali predovšetkým svoju osobnú značku? Vyjasnite si, čo bude hlavným cieľom vašich webových stránok a na základe toho určite čiastkové ciele. Keď si stanovíte, čo presne chcete dosiahnuť, bude sa vám omnoho lepšie tvoriť. Dôležité je ale postupovať po malých krokoch a nedávať si príliš vysoké ciele, ktoré by vás mohli demotivovať.
S vyjasňovaním vlastnej vízie vám pomôžu aj nasledujúce otázky:
Čo ľuďom ponúknem?
Čím sa odlíšim od konkurencie?
Čo chcem dosiahnuť počas prvého roka?
Potom, čo si vyjasníte tieto základné otázky, môžete pokročiť k samotnej tvorbe webu a vybrať si pre neho vhodnú platformu. Tomu sa ale budeme venovať samostatne v niektorom z našich ďalších článkov.