Okrem investícií do reklamy a propagácie by ste sa mali už na začiatku zamerať aj na tzv. SEO. Vysvetlíme vám, čo sa pod týmto označením skrýva a ako pomôže práve vašim stránkam.
Čo je to SEO alebo optimalizácia webu pre vyhľadávače?
Skratka SEO (Search Engine Optimization) býva najčastejšie prekladaná ako optimalizácia webu pre vyhľadávače alebo jednoduchšie ako optimalizácia vyhľadateľnosti. Pod SEO tak spadajú najrôznejšie metódy a techniky, cieľom ktorých je zlepšiť viditeľnosť webu v internetových vyhľadávačoch (medzi ktoré patria napríklad Google, Zoznam ale i YouTube a mnoho ďalších). Vďaka týmto metódam sa potom vaše stránky môžu zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania častejšie a na lepších pozíciách.
Aby sme ale uviedli konkrétny príklad. Dajme tomu, že ste si založili webové stránky, na ktorých prezentujete svoje nové pezinské kaderníctvo. Potom budete pravdepodobne chcieť, aby vaše stránky našli aj tí, ktorí nepoznajú ich presnú adresu. Bolo by tak dobré, keby sa náhľad vášho webu zobrazil vo výsledkoch vyhľadávania ľuďom, ktorí v Google alebo Zozname zadajú do vyhľadávacieho políčka napr. „kaderníctvo Pezinok“.
Aj k tomuto spojeniu nájde Google a Zoznam množstvo výsledkov. Je preto dôležité, aby ste boli nielen medzi nimi, ale pokiaľ možno i medzi prvými, nie až niekde na poslednej stránke. Málokto ich totiž prechádza všetky. Väčšina z nás kliká len na odkazy na prvej stránke a na ďalšie sa ani nedostane.
TIP: Z výskumov vyplýva, že na druhé a ďalšie stránky s výsledkami vyhľadávania sa dostanú asi len 2 % ľudí. Ideálne tak je, keď sa vaše stránky zobrazujú na dôležité slová a frázy už na prvej stránke. To je síce pre novovzniknuté weby pomerne ťažké, nič ale nie je nemožné. S trochou usilovnosti a času tam môžete byť raz aj vy.
Ako začať s optimalizáciou webu?
Ak nemáte peniaze na SEO špecialistu, môžete začať s optimalizáciou pozvoľna i sami. Ako pri tom postupovať?
1. Tvorte kvalitný obsah
Ak budete na svoje stránky pridávať kvalitný obsah, nebudete mať so SEO skoro žiadnu prácu. Píšte vlastné texty, foťte, vytvárajte obrázky, infografiky, videá – čokoľvek, čo dáva v súvislosti s vašimi zámermi zmysel. Nepreberajte materiály konkurencie a píšte prirodzene – vždy pre ľudí a nie pre vyhľadávače.
2. Zistite si, aké kľúčové slová sa vzťahujú k vášmu odboru
Je totiž dôležité, aby ste na svojom webe používali rovnaké termíny a hovorili rovnakým jazykom ako vaši zákazníci. Ak napríklad predávate sedačky, ale vaši zákazníci na internete vyhľadávajú skôr pohovky, môžu byť vaše stránky horšie dohľadateľné.
Kľúčové slová a frázy môžete hľadať napr. na stránkach konkurencie, nechať si ich poradiť našepkávačom, nájsť ich v štatistike vyhľadávania alebo podrobnejšie v reklamnom systéme. Na Google vám pomôže Plánovač kľúčových slov (AdWords). Všetky tieto služby sú zadarmo, len musíte mať založený účet na Google a prihlásiť sa pod svojím e-mailom.
3. Vyplňte titulku a meta popis stránky
Na každej stránke vyplňte titulok (title) a meta popis (meta description). Tieto dva texty sa totiž zobrazia ľuďom vo výsledkoch vyhľadávania. Ak políčka zostanú prázdne, zaplní ich vyhľadávač podľa svojho uváženia. A to nebýva vždy dobré. Sami napíšete určite výstižnejší popis, ktorý naláka na preklik.
TIP: Je dobré, keď titulok nemá viac ako 60 znakov a meta popis je dlhý maximálne 156 znakov. Oba texty sa potom zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania celé.
4. Naformátujte správne text
Prepracovaný článok s množstvom zaujímavých informácií si nikto neprečíta, keď nebude vhodne štruktúrovaný a naformátovaný. Deľte text do odstavcov po maximálne 4 až 5 riadkoch, používajte odrážky, titulky a medzititulky (a tak ich v systéme označte). Zvýraznite tučným písmom dôležité miesta a nebojte sa odkazovať na iné časti webu, keď je to vhodné. Pri písaní to potom nepreháňajte s kľúčovými slovami. Ich nadmerným používaním by ste si mohli uškodiť. Zabudnite na pravidlá hovoriace koľko ich na stránke má byť a píšte predovšetkým prirodzene, zrozumiteľne a výstižne. Vaši čitatelia to ocenia.
TIP: Starostlivo zvážte aj typ písma a jeho veľkosť. Texty by mali byť dobre čitateľné, a to ako v počítačoch, tak i v mobilných zariadeniach. Okrem toho si dajte pozor na 5 najčastejších chýb na nových webových stránkach.
5. Merajte, testujte, vyhodnocujte
Optimalizácia webu je beh na dlhú trať. A navyše nemá jasne danú cestu, po ktorej by ste mali ísť, aby ste zaručene dosiahli svoje ciele. Existujú síce všeobecné zásady, ktoré hovoria ako tvoriť web, neplatia ale univerzálne a čo sa osvedčí inému, nemusí nutne prospievať i vám. Preto by ste si sami mali vyskúšať, čo vám najlepšie zafunguje (zlepší pozície vo vyhľadávaní, privedie viac návštevníkov, zvýši tržby atď.)
Pre začiatok využite napr. bezplatné služby Google Analytics. Z prehľadov ľahko zistíte, ako návštevníci vaše webové stránky využívajú – čo na nich robia, ktoré stránky sú ich najobľúbenejšie, ktoré si naopak nevedú príliš dobre a mnoho ďalších informácií. Úpravami stránok a ich vyhodnocovaním potom môžete postupne zlepšovať svoj web.
Pokročilejšie SEO tipy vám prinesieme v niektorom z ďalších článkov.