Najčastejšie formáty reklamy na webe
Zarábať na umiestnení reklamy môžete hneď niekoľkými spôsobmi. Najčastejšie sú tieto dva typy:
- Affiliate marketing – s mnohými firmami sa môžete dohodnúť na provízii z predaja. Ako takáto spolupráca vyzerá? Ak napríklad niekto na vašich stránkach klikne na banner (statický či animovaný obrázok odkazujúci na web inej firmy), ktorý znázorňuje ponuku cestovnej kancelárie, a objedná si a zaplatí nejaký zájazd, získate napríklad 2 % z ceny zájazdu alebo, inú vopred dohodnutú čiastku. Firiem, ktoré ponúkajú affiliate marketing, je dnes veľké množstvo a nájdete medzi nimi najrôznejšie spoločnosti od obchodov s elektronikou až po kníhkupectvá.
- Platba za zobrazenie, za kliknutie alebo za určité obdobie – druhý spôsob nehľadí na počet uskutočnených predajov. Peniaze získate už aj za to, že máte reklamu umiestnenú na svojich stránkach alebo za to, že na ňu ľudia klikajú. Môžete pritom inzerovať ponuky len vopred určenej firmy alebo využiť služby niektorého z reklamných systémov a reklamu nechať vygenerovať automaticky. Prispôsobí sa kontextu vašich stránok a bude zobrazovať relevantnú propagáciu, ktorá súvisí so zameraním vášho webu.
Plusy a mínusy reklám na cudzie weby
Aby sme mohli odpovedať na otázku, či sa vám reklama na webe vyplatí alebo nie, je dobré si najskôr zhrnúť hlavné pozitíva a negatíva.
Výhody reklamy na webe
+ K zaujímavému zisku sa môžete dostať takmer bez práce.
+ Zárobok môže pokryť náklady na web – napríklad na registráciu domény a webhosting.
+ Môžete sa dohodnúť na recipročnej výmene – spriatelená firma sa bude zobrazovať na vašich stránkach, vy zase na jej.
Nevýhody reklamy na webe
- Odvádzate návštevníkov zo svojho webu.
- Narušíte čistý vzhľad stránok a obmedzíte priestor, ktorý by ste mohli inak sami využiť.
- Môžete znížiť dôveryhodnosť webu (obzvlášť v prípade väčšieho množstva reklám).
Vždy je tak na posúdení, či vo vašej konkrétnej situácii prevažujú plusy nad mínusmi alebo naopak. Všeobecne sa odporúča pri štarte podnikania tento typ reklamy skôr vynechať. Ak s tvorbou webu iba začínate, nemá cenu sa reklamou na cudziu spoločnosť zaoberať – spočiatku nemajú vaše stránky tak či tak návštevnosť, ktorá by bola pre potenciálnych inzerentov zaujímavá. O reklame môžete začať premýšľať vo chvíli, kedy si v odbore vybudujete meno alebo keď bude mať váš web okolo 1000 návštev za deň.
Energiu a čas by ste mali na začiatku investovať predovšetkým do svojich stránok a ich zvelebovania. Jediná reklama, ktorou by ste sa v túto chvíľu mali zaoberať je tá ktorá zviditeľní váš web.