Nejde pritom o žiadnu veľkú vedu. Stačí len vedieť ako zo svojich stránok tieto informácie dostať a ako výsledné dáta správne čítať.
Prečo je meranie návštevnosti webu a ďalších charakteristík tak dôležité
Ak chcete, aby sa ľudia na vaše stránky vrátali, musíte mať kvalitný web, ktorý ich zaujme a na ktorom nájdu to, čo práve hľadajú. Bohužiaľ ale neexistuje všeobecný návod, ktorý by vám poradil, ako to má v realite konkrétne vyzerať. Pretože, čo sa páči jednému, nemusí sa páčiť druhému, a čo funguje na jednom webe, môže byť na druhom naopak cestou do pekiel. Neostáva teda iné ako všetko testovať, merať a vyhodnocovať.
Keby ste nikdy neanalyzovali svoj web, nevedeli by ste, v akých oblastiach sa vám darí a čo by bolo dobré zmeniť. Vďaka meraniu sa môžete neustále zlepšovať. Ak budete pravidelne vyhodnocovať svoju činnosť a sledovať návštevnosť webu, odhalíte slepé miesta, napravíte ich a zdokonalíte to, v čom už dobrí ste.
Ako začať s analýzou webových stránok
I jednoduchý rozbor webu, ktorý si zvládnete urobiť sami, vám ukáže mnoho zaujímavých údajov o vašich stránkach. S jeho pomocou ľahko určíte silné a slabé miesta webu, zistíte, čo sa návštevníkom na vašich stránkach páči, kde sa zdržujú najdlhšie a na čom by bolo dobré ešte zapracovať.
Ak s analýzou začínate, zaregistrujte sa na stránkach Google Analytics a nahrajte na svoj web meracie kódy, vďaka ktorým následne získate komplexné štatistiky svojich stránok. Meracie kódy môžete nahrať do systému sami alebo s pomocou webmastera, ktorý vám stránky spravuje.
Google Analytics je nástroj na meranie návštevnosti, ktorý vám ukáže mnoho zaujímavých informácií o vašom webe. Nemusíte mať strach, že jeho ovládanie nezvládnete, nie je to žiadna raketová veda. Stačí len sledovať pokyny, prípadne nakuknúť do nápovedy, a pôjde to samo.
Po prvom spustení je najlepšie si celé rozhranie prejsť. Nápoveda spoločnosti Google vám pomôže sa lepšie zorientovať a získať základný prehľad o tom, čo kde nájdete. Priamo v Google Analytics potom môžete kedykoľvek kliknúť na ikonku so školským talárom, ktorá vám zobrazí nápovedu k danej kategórii. Za pozretie stoja predovšetkým výukové videá, vďaka ktorým si všetko rýchlejšie osvojíte.
TIP: Ďalšie užitočné informácie nájdete na YT kanáli alebo v Akadémii Analytics, kde sú voľne prístupné bezplatné online kurzy venované Google Analytics a ďalším nástrojom analýzy dát. Oboje sú ale v angličtine.
1.3 kroky, ktoré by ste mali v Google Analytics urobiť medzi prvými
1. Označte interné návštevy. Utvorte výber dát pre prehľady, aby sa vám k ostatným prístupom nezapočítávali tie vaše a tie od vašich zamestnancov. Bez tejto filtrácie by ste mali výsledky značne skreslené.
2. Nastavte si svoje ciele. Vďaka nim potom budete môcť sledovať konverzný pomer, teda to, ako úspešní ste v ich dosahovaní. Môže to byť napríklad uskutočnenie nákupu alebo odoslanie formulára s kontaktnými údajmi.
3. Aktivujte demografické a záujmové prehľady. Vďaka nim získate lepší prehľad o ľuďoch, ktorí váš web navštevujú.